Årets Håndverkere 2019 (store byggefirmaer): «50 prosent mer effektivt nå»

Byggefirmaet Lindqvist & Engström har brukt Bygglet i mer enn fire år og Hampus Engström, eier og prosjektleder, beskriver hvordan det effektiviserer driften med 50 prosent.

Hampus beskriver hvordan helheten til Bygglet rundt forskjellige prosjektelementer er en styrke.

– Dette betyr at vi kan følge med på timeregistreringer, sjekke varekostnadene for et tidligere prosjekt og i tillegg lage og sende tilbud direkte ved et kundebesøk, sier Hampus.

Forbedret kommunikasjon

Dette mener Hampus gir en rekke fordeler. Han nevner også hvordan Bygglet forenkler kommunikasjonen mellom kunder, arbeidsledelsen og håndverkere.

– Våre håndverkere kan ringe kunder og kontaktpersoner direkte i systemet. De kan også raskt og enkelt få svar på hva som er inkludert i tilbudet for hvert enkelt prosjekt.

Han beskriver hvordan Bygglet også forbedrer betingelsene for å gjennomføre lønnsomme prosjekter.

– Da vi ikke brukte Bygglet, fikk jeg beskjed om hvordan bedriften hadde klart seg økonomisk på slutten av hvert år. Jeg måtte gjette hvordan prosjektene gikk i løpet av året. Nå kan jeg sjekke jevnlig og se nøyaktig hvordan det går i alle prosjekter fordi jeg får oversikt over registrerte timer og leverandørfakturaer. Dette betyr at jeg kan se hva som er mest lønnsomt, og har muligheten til å kontrollere virksomheten.

“Ansattes velvære øker”

Hampus anslår at bruken av Bygglet har gjort driften 50 prosent mer effektiv – og mener ikke at den har digitalisert bort den personlige kontakten.

– Det betyr heller at vi kan være mer effektive når vi møtes. For eksempel trenger ikke våre håndverkere bruke håndskrevne notater og oppbevare dem på et midlertidig kontor i bilen før de har kommet tilbake til kontoret der alt tradisjonelt ble ivaretatt.

Når alt det grunnleggende er på plass med full kontroll over alle prosjekter, tror jeg også at trivselen til de ansatte øker, avslutter han.

Alt du trenger å vite om digital endringshåndtering

I de fleste prosjekter er endrings- og tilleggsarbeid helt uunngåelig. Men hvordan sikrer du at det ikke blir noen overraskelser senere om hva som var inkludert fra begynnelsen, hvilket materiale som var inkludert i tilbudet, eller hvor lang tid en endring tok?

Her er det ekstremt viktig å kunne vise at kunden har bestilt en endring. Det å kun ha en muntlig forespørsel på en endring kan være skummelt, da bevisbyrden alltid er på håndverkeren.

5 trinn for å få kontroll over endringshåndteringen og få fornøyde kunder

1. Forsikre deg om at du får digital godkjennelse før endringsarbeidet begynner!

2. Finn ut hvor mye kostnader som er knyttet til ekstraarbeid ved å la personalet registrere timer og varekjøp direkte i endringsordren.

3. Ta enkelt ut lister over kostnader fra systemet. Dette gjør kundemøtene dine både tydelige og effektive.

4. Forsikre deg om at du kan få betalt for tilleggsarbeid utført ved å involvere kunden tidlig og få godkjennelse og signatur.

5. Få en god oppfølging av resultatene og dermed også full kontroll over alle endringshåndteringene dine!

Vil du lese mer om hvordan det fungerer i Bygglet? Klikk her!

Tar leverandørfakturaene opp mye av din tid? Se den enkle løsningen.

Det er 44 arbeidsuker i løpet av et år. Og uke etter uke, må mange håndverkere bruke flere timer på å bestille fakturaer fra leverandører. Hvilket prosjekt tilhører dette? Og skal det gjøres påslag eller ikke? Alt er et rot.

Administrere leverandørfakturaer er en aktivitet som mange selskaper fremdeles administrerer manuelt. Ofte er du fast i denne vanen, selv om du mener det burde være mer effektive måter å jobbe på.

Vil du spare inn en måned?

Her er det både penger og tid å spare. Alle som nå bruker 4 timer i uken på å tolke, godkjenne, videresende og bokføre leveringsfakturaene sine, kan spare en hel måned (!) på å skaffe seg et prosjektverktøy med fakturaskanning og godkjenningsrutiner.

Hver faktura er riktig koblet

For håndverkeren som håndterer fakturaene sine og innkjøp «for hånd», er det et alternativ som er smartere og mer kostnadseffektivt.
Magnus Buregård, salgssjef i Bygglet, sier:
– I verktøyet vårt er det enkelt å håndtere leverandørfakturaer. Det er nesten umulig å «miste» en faktura, fordi du kobler den direkte til et av de pågående prosjektene dine i Bygglet. Kundene våre forteller at de sparer mye tid på dette, at det sjelden blir feil, og at de endelig har kontroll.

Skanningen gjør jobben

Som en tilleggstjeneste tilbyr Bygglet også fakturaskanning. Dette betyr at du får alle inngående fakturaer skannet, tolket og koblet til riktig prosjekt.
– Når fakturaen er mottatt riktig, sendes den til den eller de som skal godkjenne den, sier Magnus. Og så går fakturaen direkte til regnskap; mange har valgt å knytte Bygglet til sine regnskapsprogrammer.

Les mer om leverandørfakturaer

«Endelig har vi ett verktøy som forenkler administrasjon og gjør at vi sparer tid»

Mihkel Laks, administrerende direktør i GÖAF Bygg, Gøteborg

– Før Bygglet testet vi noen få andre verktøy, men de var vanskelige å forstå, og ikke tilpasset oss. Mine ansatte forsto ikke hvordan de skulle registrere timer, så jeg måtte fremdeles jakte på timene. Det i seg selv var tidkrevende. Det tok mye krefter, og jeg hadde ikke oversikt over pågående prosjekter.

– Med Bygglet er det mye lettere å følge opp hvert prosjekt. Jeg kan lett se arbeidstider, hvordan vi ligger an i budsjett og vi kan føre dagbøker som dokumenterer arbeidet vårt. Også blir alt samlet på et digitalt sted – og alle dokumenter er knyttet til riktig prosjekt. Det sparer tid og forenkler for oss.

– Uten Bygglet ville vi vært avhengig av flere verktøy for å ha samme orden. Det hadde blitt forvirrende og for vanskelig, og ting hadde lett blitt glemt. Vi trenger ett verktøy som holder alt sammen for å kunne koordinere og holde oversikt over all informasjon.

GÖAF Bygg i Gøteborg planlegger, bygger og renoverer villaer og eneboliger for privatpersoner. Grunnlaget for selskapet er kjærligheten til tre. GÖAF har vært drevet av Mihkel Laks siden 2014.

Ansatte: 3
Omsetning: 5,5 millioner (2017)
Nettsted: www.goafbygg.se

Slik tjener du 10 sydenturer mer hvert år

Du jobber og jobber og jobber … og likevel blir resultatet omtrent det samme som året før, og året før det. Vil du tjene mye mer penger på byggearbeidene dine?

Møt Morgan Hermansson.

Morgan er administrerende direktør og grunnlegger av Skogagården Bygg i Bollebygd. Han har 7 ansatte i sitt byggefirma, som i 2017 omsatte for 14 millioner svenske kroner. Morgan erkjenner uten tvil at han er «forkrøplet av data».

– Det stemmer. Og jeg er nok ikke alene om det. Vi håndverkere har det i hendene, og derfor er vi stresset hele tiden, sier han. I lang tid hadde jeg problemer med å organisere ting og rydde opp i selskapet.

Kan jobbe ute en dag i uken

For 3 år siden begynte Morgan å bruke Bygglet. Han beskriver prosjektverktøyet som «veldig enkelt», og forskjellen som «veldig stor».

– Å få Bygglet er det beste jeg har gjort, faktisk. Det høres helt sikkert ut som store ord, men lytt: Ambisjonen min nå er å være ute og jobbe en dag hver uke, i stedet for å være på kontoret fem dager i uken. Det er flott, for da møter jeg folka som jobber for meg, og jeg kan bidra med mer penger også.

Fra Excel til enkelt

Med «mer penger» mener Morgan Hermansson så mye som 150 000 kroner i året. Dette er en avgjørende prosentandel av selskapets omsetning. Og det tilsvarer 10 sydenturer. Kan det virkelig være mulig, kun takket være et prosjektstyringsverktøy?

«For meg er det mulig,» sier Morgan. Tidligere jobbet jeg veldig grunnleggende med min egen mal i Excel, der jeg prøvde å få med alt. Det ble vanvittig rotete. Nå lager jeg skjemaer og fakturaer i Bygglet, og kombinerer det med regnskapssystemet. «Du vil vinne så mye tid med dette,» sier jeg til alle jeg anbefaler å starte med Bygglet.

Hva gjør du når du skaffer 150 000 kroner mer hvert år?

3 vinnertips fra Årets Håndverkere 2019 (mellomstore byggefirmaer)

Hvert år feires bransjens beste selskaper under den svenske Håndverkgallaen. Vi er stolte, men ikke spesielt overrasket over at to av våre talentfulle kunder seirende gikk ut av kampen. En av dem, Robin Sjöström, deler selskapets oppskrift på suksess.

Da Håndverkgallaen fant sted 16. mai, var seks av alle de nominerte Bygglet-kunder. Og som om det ikke var nok, fikk vi se to av dem løfte vinnerprisen på Hamburer Börs: Robin Sjöström Bygg AB (Årets mellomstore byggefirma) og Lindqvist & Engström AB (Årets store byggefirma).

– Bare det å være topp fem var stort, og det å vinne var også en enorm bonus. Alle de åtte ansatte var der, og vi feiret hele natten. Det var en god fest og alle var glade, sier Robin Sjöström.

Vinnerne av Årets håndverkere blir kåret av kundene sine. Derfor benyttet vi anledningen til å spørre Robin hva de gjør for å smigre «juryen».

Robins tips til fornøyde kunder

1. Legg hjertet i jobben

– Jeg tror at kundene gir oss ros for at vi utfører et godt håndverk og holder de garantiene vi skal. Og at vi legger hjertet vårt i jobben. Det viktigste er at kunden alltid er fornøyd når vi går derfra.

2. Hold tidsfrister

– Vi ligger langt fremme planleggingen og prøver å skille oss ut litt i bransjen ved å alltid holde tidsfrister. Det gjelder og ikke love for mye, vi er ærlige med hvordan det ligger an og takker heller nei enn å bli forsinket.

3. Forenkle hverdagen med digitale verktøy

– Vi har brukt Bygglet i omtrent fire måneder. Vi ønsket et enkelt konsept for timeregistrering og som er knyttet til lønn – noe som forenkler hverdagen for alle involverte. Før var det old school med papir og penn. For oss handler det om å forenkle det administrative slik at du kan bruke timer på kundene i stedet.

Robin Sjöström Bygg AB har en bred kompetanse innen konstruksjon, fra legging av fliser til ferdige hus. Selskapet har åtte ansatte.

«Jeg tror ikke vi hadde vokst like mye uten Bygglet»

Fra papirkaos til ett heldigitalisert sikkerhetsarbeid. Her forteller Christina Gustafsson ved Masterservice om hvordan de lager risikoanalyser og egenkontroller direkte med funksjonen Skjemaer.

Masterservice er et fullserviceselskap innen sanering, riving og transport. Å gjennomføre risikoanalyser og egenkontroll en viktig del av de ansattes hverdag.

– I denne bransjen jobber du mye i prosjekter. Det flotte med Bygglet og Skjema-funksjonen er at vi kan samle risikoanalyser og egenkontroller direkte i det bestemte prosjektet. I tillegg kan du ha dem liggende i skyen, noe som er veldig bra for både sikkerhet og kvalitet, sier Christina Gustafsson.

I tillegg til at de ansatte får orden på originalene, tror Christina at funksjonen kan føre til et bedre arbeidsmiljø: skjemaene er lett tilgjengelige og er alltid på samme sted.

– Før vi brukte Bygglet hadde vi mye papir å holde styr på og det var større risiko for at noe ble borte. Som arbeidsgiver ønsker Masterservice at de ansatte skal ha et trygt arbeidsmiljø. Det gjør også våre kunder.

Hun fortsetter:

– Før var det mye jobb å få inn alt papiret. Med Skjemaer trenger du ikke spørre: «Hvor har du risikoanalysen din?», men de ansatte kan fylle ut skjemaene i appen og signere ut prosjektet.

Digitalisering

Christina forteller at hvert prosjekt tidligere var i en plastmappe. Alle timerapporter, egenkontroller, risikoanalyser og fakturaer ble oppbevart i spesielle permer. De jobbet i flere forskjellige programmer, noe som resulterte i mye ekstraarbeid.

– Det var en kunde som viste oss Bygglet, han syntes det var så bra. Vi bestemte oss for å teste og vi har ikke angret!

Ved å administrere alt i Bygglet, mister du betydelig færre fakturaer og timer, sier Christina.

– Det har blitt mer fleksibelt, og vi sparer mye tid. Jeg tror ikke vi kunne vokst på samme måte uten Bygglet. Muligens hvis du har mange flere på kontoret, men det hadde ikke vært veldig økonomisk.